Page 81 - Bogen_indhold
P. 81

UMA Forum. Endvidere satsede de telefonleverandørerne på WiFi i stedet for Bluetooth.
           Derfor opgave Ericsson at levere HBS’er. Denne opgave kunne klares af almindelige WiFi
           bokse installeret i hjemmene eller andre steder. Løsningen endte derfor med at bestå af en
           BSC, en DNS/DHCP server, en Security Gateway og en Mobile@Home Service Node,
           HSN. Security Gateway’en var indkøbt, de øvrige produkter var Ericssons egne, men kun
           HSN’en var udviklet på Diax. Vi havde altså en løsning, håndteret at Diax, hvor man kun
           selv udviklede en enkelt komponent.

           En lignende udvikling sås på EDA sporet. Diax lagde ud med at udvikle hele konceptet på
           basis af de ”blå bokse” og PEM management systemet. Snart blev det dog klart at hverken
           pengene, ressourcerne eller tiden tillod at Diax kunne udvikle alle de mange, mange bokse
           som var nødvendige for at lave et komplet bredbåndsaccess system. Tidligt allierede man
           sig derfor med Accton i Taiwan som besad stor kompetence på Ethernet switching, og dette
           firma leverede en lang række komplette produkter med Ericsson navn, nummer og design,
           som indgik fuldstændigt i EDA 1200 porteføljen. Det har dog ikke været uden udfordringer:
           hvordan styres udviklingen af funktioner hos produkt-partneren, hvordan sikres kvaliteten,
           hvordan håndteres fejlrettelser?
           Typisk har EDA folkene haft styregrupper med produkt- og udviklingspartnere hvor man
           jævnligt kunne sikre at samarbejdet forløb som det skulle.
           Det er en svær disciplin at skabe solide løsninger, baseret på indkøbte produkter, som er
           ligeså robuste, integrerede og nemme at anvende som hvis de var udviklet in-house. Erics-
           son har haft mange udfordringer med dette, og har ofte oprettet projekter og afdelinger
           specielt til det. Både Mobile@Home og EDA/Accton løsningerne er eksempler på at det
           faktisk kan lykkes, men det kræver at man helt dropper ”not invented here” tankegangen,
           og arbejder ihærdigt på at skabe en integreret løsning – opfatter de indkøbte produkter som
           ”sine egne”.


           12.7  Test og verikation


           Telekommunikationsudstyr skal fungere altid, og aldrig gå i stykker, punktum. Det stod
           klart for ingeniørerne helt fra starten. Mange af dem kom jo med en baggrund i telekommu-
           nikation i forvejen, så driftsikkerhed stod naturligt ganske højt i kravspecifikationen. Deraf
           følger at systemerne skal gennemgå en meget grundig test, både hos leverandøren, og hos
           operatøren. Diax har derfor altid forsøgt at teste systemerne som muligt før de blev releaset.
           Der er blevet brugt megen tid og masser af penge på at opbygge effektive testområder; i
           de senere år med en høj grad af automation af selve testen. En stor del af udviklingen og
           udførelsen af systemtesten er blevet lagt ud til partnere i Indien, Wipro og TCS. I de tidlige
           år blev testområderne og dele af testudstyret opbygget lokalt; her ses et stemningsbillede fra
           testområdet i firserne.


           80
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86