Page 78 - Bogen_indhold
P. 78
ventede på ham. Fra begyndelsen af 2004 arbejdede Jan i EDA Maintenance. Et år senere
startede Leon i Product Services, og facility management var da helt outsourced.
12.3 IT
IT afdelingen på Diax havde omkring 2001 otte medarbejdere, ledet af Jørn Egedal. Afde-
lingen stod for udvikling, drift og support af de systemer man brugte på virksomheden,
samt det interne LAN og 2Mbit forbindelsen til LMD i København – dataforbindelsen til
resten af Ericsson. Af Diax systemer kan nævnes SCALA, det primære finanssystem til
ordre- og lager styring, og PDM, som håndterede dokumenter, produktdata, aktiviteter
(opgaver og projekter) og mange andre ting.
I 1999 var Diax jo blevet helt Ericsson ejet, så det var klart at der skulle ske en integration
på IT området. Ét af de konkrete tiltag var indføringen af ESOE 2000 (Ericsson Standard
Operating Environment), den komplette pakke af programmer som installeredes på alle de
ansattes Pc’er. Dette bevirkede, at Diax ansatte, vel at mærke de som havde en bærbar PC,
kunne tilslutte sig netværket på alle Ericsson kontorer og arbejde derfra.
Formentlig ansporet af de økonomiske besværligheder efter 2000 besluttede Ericsson at
drift og udvikling af væsentlige dele af IT infrastrukturen skulle outsources. For områderne
drift af netværk, servere og brugersupport blev HP den vindende leverandør, mens IBM
kom til at stå driften af de væsentlige Ericsson applikationer som PRIM, GASK, CDM osv.
I sommeren 2003 HP overtog de fleste af IT medarbejderne på Diax med Per Hedegaard
som lokal leder; Jørn Egedal fortsatte som projektleder på EDA 2.0. Antallet af HP medar-
bejdere på Diax faldt eftersom flere opgaver kunne flyttes til centralt hold, såsom drift af
servere og helpdesk. I 2010 er der to HP folk som tager sig af lokale support opgaver – når
medarbejderne altså først har oprettet en trouble ticket via helpdesk!
Service niveauet er således blevet ændret, det er klart at IT nu håndteres af en global or-
ganisation i modsætning da Diax var selvstændig. Blev det så også billigere? Nej, på Diax
steg IT omkostningerne faktisk, idet der nu også skulle bidrages til drift og udvikling af alle
Ericssons systemer og netværk – dette var ikke sket i samme omfang før integrationen.
12.4 SW udvikling
I 2004 var omfanget af udvikling på EDA og Mobile@Home ved at blive så stort at Diax
ikke længere kunne klare det med de ansatte man havde. Ericssons strategi var at bruge
konsulenter i stedet for at ansætte flere ingeniører, idet det gav mere fleksibilitet i tilfælde
af at man skulle reducere udviklingen igen. Derfor tog man kontakt til de to indiske firmaer
77