Page 84 - Bogen_indhold
P. 84
14 PDM
PDM skal have sit eget kapitel, da det på mange måder er udtryk for den indstilling til
tingene som herskede på Diax. Man så at der var et behov, men der fandtes ikke rigtig
noget at købe, som kunne dække det. Altså gik man selv i gang – og det blev efterhånden en
integreret del af firmaets måde at arbejde på, selvom kun få forstod formålet i begyndelsen
og der var megen skepsis undervejs!
PDM (Product Data Management) blev udviklet af Per Lund og Henrik Dyrholm fra begyn-
delsen af 90’erne med det formål at holde styr på dokumenter og produktdata. Så vidt Per
husker blev det sat i drift omkring 94, og det blev stadigt udvidet til at rumme flere og flere
typer information, og brugtes igennem mange år af alle i huset. Systemet var jo opbygget
med en relationsdatabase som platform, så Henrik Dyrholm sikrede sig, når han under-
viste brugerne, at de nu også havde et godt kendskab til objekter, attributter og relationer.
(En festlig version af et PDM kursus blev leveret af Erik Plesner under revyen ved 25 års
jubilæet).
Efter nogle års brug var PDM et ganske omfattende system. Det håndterede samtlige virk-
somhedens dokumenter, det indeholdt alle aktiviteter/projekter inklusive rapporter til disse,
alle medarbejderne samt deres relevante data var registreret som objekter… Alt kunne
findes i PDM.
Kvalitetssystemet for Diax specificerede jo hvilke typer dokumenter som skulle udfærdi-
ges i udviklingsprojekter osv., og PDM tillod derfor kun at oprette disse. Til gengæld fik
brugeren så automatisk oprettet dokumentet med den vedtagne skabelon, lige til at skrive
videre på.
Gennem det meste af systemets levetid var det i øvrigt almindeligt blandt folk på DIAX at
forholde sig med en vis ironisk distance til PDM. Man underholdt hinanden med anekdoter
om forsvundne objekter og relationer. Det var faktisk først da systemet begyndte at blive
erstattet af andre, at brugerne begyndte at sætte virkelig pris på PDM (det fænomen kunne
man sikkert filosofere længe over, men det må blive ved anden lejlighed). På det tidspunkt
var det også blevet ganske stabilt og blevet en naturlig del af de fleste arbejdsgange på
Diax.
Omkring 2003-2004 begyndte nogle af PDMs funktioner at blive overtaget af Ericssons
standard systemer.
CDM er standardsystemet for styring af dokumentation, og det blev - lige så langsomt - ind-
ført fra omkring 2003. Så vidt forfatteren husker, var Mobile@Home afdelingen pionerer
83