Page 69 - Bogen_indhold
P. 69
kanalerne på, frem for en mere styrende og drivende måde at arbejde på. Det passede nok
bedst til kulturen på stedet, og desuden var Diax jo som regel de små i forhold til de store
produkter i Ericsson. Denne rådgivende og støttende model for salgsarbejdet har faktisk
været normen helt frem til virksomhedens lukning.
Diax har ofte taget initiativer, som var ganske nyskabende, i bestræbelserne på at gøre det
lettere at sælge produkterne. Nogle få eksempler:
Diamux var jo et flexibelt system som kunne konfigureres på mangfoldige måder. For at
hjælpe med dette i tilbuds- og salgsfaserne blev der udviklet et system baseret på Bang &
Olufsens Beologic teknik.
Der blev oprettet en ”Diamux Club” hvor medlemmerne fra de forskellige market units blev
særligt uddannet – tanken var at danne et netværk hvorved man kunne hjælpe hinanden med
at forstå markedet og sælge produktet.
Da ANS var ved at bryde igennem på markedet for små switche efter den store liberaliser-
ing, blev der udviklet en webshop hvor både market units og slutkunder kunne konfigurere
og bestille ANS systemer. Dette initiativ var helt klart forud for sin tid og viste retningen for
fremtiden.
Da Ericsson’s produktkatalog kom on-line på intranettet var Diax med fremme og arbej-
dede intenst med at producere godt materiale for EDA og Mobile@Home produkterne. Man
havde endda rollen som redaktør for EDA delen af dette.
Selvom man har arbejdet på en støttende frem for aggressivt drivende måde mod markeds-
kanalerne, så har salgsarbejdet på Diax altid været præget af ”perseverance”, vedholdenhed
– én af Ericsson’s kerneværdier. I mange tilfælde har der været arbejdet i årevis med en
bestemt kunde før der kom et resultat!
Da Ericsson gennemførte opdelingen i Product Lines og Product Development Units, var
det en fordel at en del af Product Line for EDA forblev på Diax. I Struer har man altid
troet på fordelen ved et tæt samarbejde mellem salg og udvikling – selvom der også er
udfordringer ved dette!
68