Page 28 - Bogen_indhold
P. 28

Jysk Telefon installerede i de følgende år omkring 50 centraler af denne type, plus et antal
          nyudviklede transit-centraler, som skulle forbinde de mange centraler i et sammenhæn-
          gende net.


          4.1.8  OSS


          Med en ny udviklingsaftale med Jysk Telefon kom ISDN-centralen til at danne grund-
          laget for Telefonist-systemet DIKON OSS (Operator Services System), som i 1994 var klar
          til drift ved Jysk Telefon, Tele Sønderjylland og Fyns Telefon. Systemet blev benyttet til
          alle særtjenester som f.eks. oplysningen, telefonmøder, og samtalebestilling. En reduceret
          udgave af dette system blev senere integreret i TeleNet-produktet og solgt til en række
          operatører over hele verden.


          4.1.9  TeleNet


          Da vi nu havde en løsning til telefoni, DIKON/DICEN, og én til ISDN, var det oplagt at
          kombinere disse. Funktioner fra de tidlige DIKON/DICEN systemer blev overført til de nye
          ISDN centraler, som således kunne anvendes i blandede net med traditionelle analoge linier
          såvel som de nye digitale ISDN-linier. Det nye koncept blev døbt DIKON TeleNet, og fandt
          i en årrække anvendelse ved alle danske operatører. Det blev også blev eksporteret til mere
          end 50 markeder – herunder Grønlands Televæsen, som i årene fra 1988 til 1997 moderni-
          serede og udvidede hele det grønlandske telefonnet med over 100 systemer fra Struer.

          Det er forfatterens formening at DIKON TeleNet var det første kommercielle system som
          leverede både ISDN og POTS funktioner. Ericsson havde først en kombineret AXE central
          sidst i 90’erne. Konkurrencefordelen ved dette var dog begrænset, idet operatørerne typisk
          drev separate POTS og ISDN net.


          4.2  DiaMux

          Da Ericsson købte DIKON var der ingen tvivl om at der skulle samarbejdes om at bygge ny
          ”access systemer” – og disse skulle være fleksible nok til at kunne levere alle de forskel-
          lige tjenester som operatørerne udbød til deres abonnenter (det var først senere, med den
          omsiggribende liberalisering, at abonnenter kom til at hedde kunder). Dikon platformen var
          velegnet, og efter at en barak var opført på parkeringspladsen og 10 ny ingeniører ansat,
          kunne Diamux projektet efter 3-4 måneder præsentere en demonstrator.



                                                                             27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33